The company’s target is to bring the most efficient tech solutions to customers and handle business challenges via a commitment to innovation, sustainability and the development
– The concept of digital transformation is very trendy. How does your company understand it?
– Digital transformation is the change process that arises from handling challenges and taking advantage of the opportunities created by digital technologies: 5G communications, artificial intelligence, blockchain and augmented reality, to name just a few.
At Magtel, we define it through transformation projects and organisational change. Technology is a valuable tool, but it is a means, in the end, to achieve the sustainability of our business.
We improve our customers’ competitiveness, transforming their key business processes and incorporating the most suitable technologies, as well as managing their auxiliary processes.
We want to grow together with our customers and collaborators, providing effective and efficient solutions for their businesses.
– What experience does Magtel have in digital transformation development projects?
-Magtel makes a significant contribution to the construction and maintenance of the country’s main communication infrastructures. Each year, we design and construct over 150,000 homes employing FTTH, activating a further 250,000 services. We have also executed important projects internationally related to rolling out fibre optic networks.
In the framework of the second digital dividend, we are working to shift digital terrestrial television services towards other bandwidths on the radioelectric spectrum to facilitate the initial rollouts of 5G mobile communication networks.
However, within our catalogue of services, our capabilities are particularly noteworthy in the area of business process modelling and automation based on the de-facto BPMN standard, as well as the application of process mining techniques (branch of artificial intelligence) to detect bottlenecks, regulatory noncompliances and process optimisation.
Finally, I would like to highlight our experience in providing technical assistance services, centred on large corporate telecommunication networks, as is the case of the corporate telecommunication network of the Regional Government of Andalusia, which interconnects over 11,000 central offices, a key feature for the modernisation of the public administrations.
– How do you visualise the future?
-At Magtel, we made a deep commitment to innovation in the main enabling technologies for digital transformation, executing ambitious R&D&i projects to evaluate their application potential in our customers’ activity sectors.
I would like to highlight our augmented reality platform to support the OSS/BSS systems of telecommunication operators (RA-TELECOM), the distributed control solution via IoT communications for Industry 4.0 (OPTIMUM), our blockchain-based platform for the management of identity, reliability and traceability of goods and services transactions (SERVICECHAIN), the development of a new app integration model for Smart Cities to improve public services (RISC), and the therapy solution of robot-assisted maintenance for patients affected by spinal injuries and cerebrovascular accidents (THERABOT).
of human teams, anticipating changes to achieve excellence.
– El concepto de transformación digital está de moda. ¿Cómo lo entiende su empresa?
– La transformación digital es el proceso de cambio que surge de abordar los retos y aprovechar las oportunidades que generan las tecnologías digitales: comunicaciones 5G, inteligencia artificial, blockchain y realidad aumentada, entre otras.
En Magtel lo entendemos como proyectos de transformación y cambio organizativo. La tecnología es una valiosa herramienta, pero es un medio, al fin y al cabo, para lograr la sostenibilidad de nuestro negocio.
Mejoramos la competitividad de nuestros clientes transformando sus procesos de negocio clave incorporando las tecnologías más adecuadas, y gestionando sus procesos auxiliares.
Queremos crecer conjuntamente con nuestros clientes y colaboradores, aportando soluciones eficaces y eficientes para su negocio.
– ¿Qué experiencia tiene Magtel en el desarrollo de proyectos de Transformación Digital?
-Magtel contribuye de manera importante a la construcción y mantenimiento de las principales infraestructuras de comunicaciones del país. Anualmente diseñamos y construimos más de 150.000 hogares pasados de FTTH, activando más de 250.000 servicios, habiendo también ejecutado proyectos relevantes a nivel internacional relacionados con el despliegue de redes de fibra óptica.
En el marco del segundo dividendo digital, colaboramos en el desplazamiento de los servicios de televisión digital terrestre hacia otras bandas del espectro radioeléctrico para facilitar los despliegues iniciales de las redes de comunicaciones móviles 5G.
Sin embargo, dentro de nuestro catálogo de servicios, destacaría especialmente nuestras capacidades en el área de modelado y automatización de procesos empresariales basado en el estándar de facto BPMN, así como la aplicación de técnicas de minería de procesos (rama de la inteligencia artificial) para la detección de cuellos de botella, incumplimientos normativos y optimización de procesos.
Por último, me gustaría reseñar nuestra experiencia en la prestación de servicios de asistencia técnica enfocados a grandes redes corporativas de telecomunicaciones, como es el caso de la Red Corporativa de Telecomunicaciones de la Junta de Andalucía, que interconecta más de 11.000 sedes, y a plataformas de Administración Electrónica, elemento clave para la modernización de las Administraciones Públicas.
– ¿Cómo visualizan el futuro?
-En Magtel hemos hecho una gran apuesta por la innovación en las principales tecnologías habilitadoras para la transformación digital, ejecutando ambiciosos proyectos de I+D+i para evaluar su potencial de aplicación en los sectores de actividad de nuestros clientes.
Me gustaría destacar nuestra plataforma de realidad aumentada para el apoyo a los sistemas OSS /BSS de operadores de telecomunicaciones (RA-TELECOM), la solución de control distribuido mediante comunicaciones IoT para la industria 4.0 (OPTIMUM), nuestra plataforma basada en blockchain para la gestión de la identidad, confiabilidad y trazabilidad de las transacciones de bienes y servicios (SERVICECHAIN), el desarrollo de un nuevo modelo de integración de aplicaciones en Smart Cities para la mejora de los servicios públicos (RISC), y la solución de terapia de mantenimiento asistida por robot para pacientes afectados por lesiones medulares y accidentes cerebrovasculares (THERABOT).